5 Kosten die u als verkoper moet/kan betalen.

kangoor
wo 19 juli 2017
Administratiekosten

Om een verkoop te kunnen realiseren heb je een aantal attesten nodig. De notaris vraagt deze soms aan ofwel uw vastgoedmakelaar, maar deze attesten zijn niet gratis. Kadastrale informatie, een bodemattest en een stedenbouwkundig uittreksel zijn enkele voorbeelden, maar er kunnen ook nog andere documenten nodig zijn.

Achterstallige belastingen

Nog ergens schulden open staan? De notaris doet bij elke verkoop een fiscaal onderzoek, bijgevolg zal dit uitkomen. Onroerende voorheffing, personenbelasting, autobelasting enz... . De notaris gaat je vragen deze kosten bij akte te betalen, anders krijg je de fiscus zelf achter je veren.

Schrapping van je oude hypotheek

Ook al is je oude hypotheek afgelost, toch zorgt deze nog voor bijkomende kosten. De hypotheek is de waarborg van de bank en die blijft 30 jaar lopen ook als die lening is afgelost. Een schrapping kan enkel via de notaris en zal aangerekend worden.

Bijdragen aan de syndicus

Verkoop je je appartement en sta je nog in het krijt bij de syndicus, dan komt ook dat nu naar boven. De notaris en uw vastgoedmakelaar vragen immers ook info op bij de syndicus en die kan aangeven of er nog achterstallige bijdragen zijn aan de vereniging van mede-eigenaars. Als dat zo is, betaal je ze bij akte.

Schattingskosten

Uw eigendom laten schatten? De notaris zal hiervoor een kost vragen, wij bij Unique Properties immobiliën doen dit gratis voor u.

Informeer je en maak nu een afspraak met iemand van ons team op 016/29.75.12